7 lut 2012

E17 Enlightenment - instalacja z PPA

Tak, będzie o jednym z najładniejszych środowisk graficznych dostępnych na linuksa i jednocześnie jednym z najbardziej niedocenianych.

Co prawda sami twórcy określają E17 mianem "powłoki graficznej" choć dla mnie ta powłoka jest lepsza niż Unity z GNOME3 na pokładzie.
Z drugiej strony E17 nie jest tak rozbudowane jak KDE czy też GNOME (czyli jest gdzieś w okolicy LXDE?).

Cóż, whatever.
Istotne jest to że całość działa elegancko, jest lekka i przy tym naprawdę ładna.

https://launchpad.net/~hannes-janetzek/enlightenment-svn

Po świeżej instalacji Enlightenment z repozytoriów Ubuntu możemy się spodziewać mniej więcej takiego efektu.
Oczywiście można to zmienić (a nawet trzeba).




Otwieramy Terminal i wpisujemy:
sudo add-apt-repository ppa:hannes-janetzek/enlightenment-svn
sudo apt-get update

Następnie otwieramy Synaptic i wybieramy w/w repozytorium.
Instalujemy E17 oraz interesujące nas programy lub (e)moduły.

Pamiętajmy też aby przed instalacją z tego PPA usunąć stare E17, które znajduje się w repo Ubuntu (próba aktualizacji może się wysypać na zależnościach).

Upewnijmy się też czy Synaptic zaznaczył do zainstalowania pakiet libedje-bin, gdyż jest on wymagany przy konwersji plików zdjęć do formatu .edj na potrzeby tła pulpitu (home/user/.e/e/backgrounds).

Inaczej może nas postraszyć taki oto komunikat ;)

Generalnie w Enlightenment podoba mi się budowa na zasadzie klocków (moduły), które można sobie aktywować/ustawiać wedle własnego "widzi mi się".
Tak, to aluzja do Gnome-(S)hell oraz jedności Unity.

Warto też wspomnieć że paczki z omawianego PPA są dostępne dla Ubuntu 10.04 LTS, 10.10, 11.04, 11.10...czyli dla każdego coś dobrego.


Amen.

3 komentarze:

  1. Witam
    Kilkakrotnie instalowałem to środowisko na różnych dystrybucjach ale efekt końcowy nie zawsze był taki jak zamierzony.Mam wobec tego kilka pytań;)
    Czy E17 na jakikolwiek wpływ na działanie sieci bezprzewodowej oraz na środowisko Java?
    Próbując się wylogować/wyłaczyć komputer pojawiało się okno z informacja co zrobić -czyli wszystko ok jak na razie.Niestety niezbyt estetycznie to wyglądało-funkcja wyloguj i zdaje się uruchom ponownie były dosłownie "obcięte".Czy to mogło być spowodowane?

    A tak na marginesie,dzięki Twoim informacjom sporo się nauczyłem (jestem "świeżym" linuxiarzem ).Bardzo przydatny blog, bez zbędnych informacji..

    Pozdrawiam.K

    OdpowiedzUsuń
  2. Próbowałeś może różne motywy na E17?
    Prawdopodobnie twórcy nie przewidzieli że zamiennik dla reboot może zajmować tyle miejsca.
    Aktualnie nie mam pod ręką E17 więc za bardzo nie pomogę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie się przymierzam do Enlightenment kolejny raz..Co do sugerowanego wypróbowania różnych motywów..sporo tego przetestowałem;).Chyba nie w tym tkwi problem..
    Teraz instaluję tą wersję,którą przedstawiłeś w artykule(wcześniejsza pochodziła z repozytorium Ubuntu)..Zobaczymy:)

    Pozdrawiam.K

    OdpowiedzUsuń